Saturday 27 June 2015

Isu

" Ya Allah panjangnya beratur, ni kalau tengok taraf panjang ni mau esok baru boleh bayar ni. Dahla barang aku banyak" omel Syu dalam hati

Setelah hampir 10 minit menunggu, giliran dia pun sampai. Satu demi satu barang diletakkan ke kaunter pembayaran. Air, kurma, biskut dan banyak lagi barang yang dibeli, stok sebulan kot.

"Cekap betul akak ni buat kerja. Laju, senyum pun tak macam robot." monolong. 

Kagum

Selesai pembayaran, ketika bersedia untuk menolak troli pulang, tiba-tiba dia terdengar ucapan 'terima kasih. sila datang lagi'

Terkejut

Ucapan itu datangnya dari mesin yang di-set-kan untuk berbuat demikian. Syu terpana. Tidak disangka ada perkara sebegitu di pasaraya ini.

Senyum

"Terima kasih cik perakam suara!" 

Heh

------

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Jom, sama-sama kita selawat kat Nabi Muhammad S.A.W dan seluruh keluarga baginda. Moga-moga kita dapat syafaat baginda kat akhirat nanti. Insha allah Amin.

اللهم صلى على زين الانبيا

------

Petikan membincangkan isu-isu keruntuhan adab sopan santun dalam kalangan masyarakat sejak akhir-akhir ini.

Entri ni bukanlah rumusan karangan bahasa melayu SPM kertas satu mahupun latihan kerja rumah yang bertimbun tak disiapkan lagi, tapi entri ni adalah untuk kita sembang sedikit sebanyak perkara yang merisaukan aku, yang mana sekarang tengah berleluasa berlaku dalam kalangan masyarakat kita sejak akhir ni.

heh

Apa yang aku perasan, masyarakat malaysia umumnya dan melayu khususnya semakin hilang adab sopan santun. Kisah tentang Syu yang aku ceritakan kat atas tadi adalah salah satu contoh. 

Kita manusia, yang tuhan bagi akal dan hati, yang mak ayah kita dah didik sejak kecik untuk jaga adab, walaupun sekecik-kecik perkara macam 'terima kasih' dan 'mintak maaf', tapi sedar ke tak kita selalu pilih untuk bermasam muka dan menjadi 'robot' yang hanya tahu bergerak tanpa ada rasa hati.

Ironinya, ketika manusia sedang berlumba-lumba menjadi robot, robot sedang bergerak maju kehadapan dan mengambil alih tugas manusia. 

Heh 

Kita mungkin tak sedar bahawa kita ni adalah manusia yang terpilih, yang tuhan dah kata aku akan jadikan manusia ni khalifah. Khalifah apa? Khalifah yang memerintah, dengan adab sopan dan kemajuan pemikiran, bukannya ikut stereotaip masyarakat yang menuju ke arah ke-robot-an dan hilang tatasulsila sebagai manusia.

Aku bukanlah nak kata semua orang melayu hilang adab, tapi aku tak jugak nak nafikan banyak antara kita yang dah tak hirau adab tatasusila. Tengok jelah, 

berapa ramai orang melayu yang lagi kenal G-Dragon dari Maududi.

 Berapa ramai yang lagi hafal lirik lagu dari hafal hadis nabi.

Berapa ramai yang berpusu-pusu kejar PHd tapi taktahu pun baca lima ayat first Suratul Baqarah


------

Aku cuma nak kata yang kita sebagai orang melayu, perlu lebih kenal 'melayu' itu sendiri. Kita kena cari balik dan belajar tentang bangsa kita yang dulu hebat dan dikenali

Lingua Franca

Peneroka dunia

Semenanjung emas

Kita boleh capai balik kehebatan tu, tapi dengan satu syarat. 

Akhlak

Semua yang kita nak jadi, semua yang kita nak capai , Semuanya bermula dengan akhlak yang bersih, dari hati yang bersih, kepada perilaku yang suci lagi murni

Bersih hati?

Ubat hati itu lima perkaranya.
 Yang pertama baca Quran dan maknanya.
 Yang kedua, solat malam dirikanlah.
Yang ketiga, berkumpullah dengan orang-orang soleh.
Yang keempat, perbanyaklah berpuasa
Yang kelima zikir malam berpanjangan
Salah satunya
Siapa bisa menjalani
Nescaya
Allah akan mencukupinya

-Ibrahim Al-Khawas-

Biiznillah

------

Kau tahu
Aku tak pernah kenal seseorang sepertinya
Yang aku tahu
Dia seorang yang biasa-biasa
Aku kenal dia di alam maya
Bersembang
Bercerita
Berkongsi bicara
Tapi tak pernah berjumpa
Satu hari
Aku perasan satu perkara
Aku mula jatuh suka
Aku beritahu padanya
Dia juga bercerita
Bahwa dia juga suka
Aku gembira
Tidak berapa lama
Aku mula sedar
Jauh suka ini
Dari rahmat ilahi
Aku terpana
Tak kuketahui
Bagaimana
harus ku ceritakan padanya
Aku beranikan diri
Aku tahu dia sedih
Aku tahu dia berduka
Namun aku tahu
Aku bukan yang terbaik
Bukan yang layak
Untuk memimpinnya
Aku doakan
Agar dia sentiasa bahagia
Jika bukan denganku
Dengan pelindungnya
Yang di tetapkan
Oleh tuhannya

-Agar hidup, dalam rahmat tuhan :)

------

Kopi rasa hangus
Mandi dengan pasir
Tidur mata undertaker
Baring atas duri
Buku habis nikmat
Drama macam haram
Angin sudah mati
Baju tak gosok
Lagu hilang seri
Puisi lancar tidak

Celaka senyuman itu
Serabut jantung aku
(nd.)

------
K
"Aku bersaksi tiada tuhan selain Allah, dan Muhammad itu pesuruh Allah. Ya Allah, kau jadikanlah aku dalam kalangan orang-orang yang bertaubat, dan jadikanlah aku dalam kalangan orang-orang yang bersih, dan jadikanlah juga aku dari kalangan hamba-hambamu yang soleh"





2 comments: