Tuesday 14 July 2015

Bahgia

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Sesungguhnya Allah dan para malaikat berselawat ke atas Nabi Muhammad
Wahai orang-orang beriman selawat dan salamlah kamu ke atas Baginda
Moga-moga kita dikurniakan syafaat baginda kelak
.

صلى الله على محمد

------

"How can I-or anyone else-ever cease being astounded
That He whon nothing can contain is contained in the heart?"

Happiness. Kegembiraan

Aku tak tahu macam mana nak define gembira tu, sebab aku tak pernah lagi rasa betul-betul gembira. Yelah, kegembiraan as a student is you sucess in study, dapat straight A's , harapan sekolah dan anak emas cikgu. Unfortunately, aku tak pernah rasa benda tu semua. Ya seumur hidup aku tak pernah merasa dapat straight A's even masa sekolah rendah sekali pun,  Aku tak pernah jadi harapan sekolah dan aku selalu ada clash dengan cikgu-cikgu. Tu perkara biasa la kan.

Tu kalau aku, sebab aku pelajar.

Kalau kita nak kata happiness as a student tu is kau sucess, then aku tak pernah la  sucess
 study aku kan. Tengok, eja success pun tak betul. heh so basically aku tak pernah rasa gembira la kan?

kan?

Korang nak tau, bahagia tu bukan sekadar berjaya dalam exam, sebab ramai je orang yang berjaya dalam study tapi perangai macam haram. Ada je orang yang dulu pandai, harapan negara tapi last-last kat luar negara jadi minah saleh rambut terlebih karat. Bukan mintak, tapi bukti dah ada.

Kita kena tahu, bahagia tu subjektif.

"Subjektif macam mana tu?"

Okay, cuba bayangkan korang seorang doktor yang berpegang teguh kepada agama. Apakah bahagia pada pandangan korang as a doc? Bahagia sebagai seorang doktor tu, is bila pesakit kita mampu sembuh dari penyakit yang teruk atau penyakit yang ringan, dengan tak guna ubat-ubatan moden pil kejadah semua tu. Bahagia seorang doktor ialah bila pesakit dia mampu sembuh hanya dengan nasihat dia, yang suruh jaga pemakanan, amalkan ayat-ayat ruqyah dan bacaan doa and selawat. Itu, bahagia seorang doktor islam.

Okay, cuba bayangkan korang seorang kontraktor. Apakah bahagia pada pandangan korang sebagai kontraktor? Bahagia as contractor yang ikut syariat islam is bila binaan-binaan yang korang buat semuanya teguh berdiri, takda retak dan mengikut syariat islam. Eh, binaan ikut syariat islam?
Ya, contohnya tandas, tandas yang korang bina tu menyimpang dari arah kiblat sebab islam tak galakkan tandas menghadap kiblat. Faham kan :) Itu, bahagia seorang kontraktor islam.

Okay cuba bayangkan korang seorang cikgu. Apakah bahagia korang as a teacher? Adakah sekadar bila anak murid korang dapat kaler terbang setiap kali exam tapi bila keluar tak tahu pun baca ayat kursi? Adakah bahagia tu bila anak murid korang dapat futher study kat oversea tapi bila balik tanah melayu rambut lagi karat dari besi? Bahagia bagi seorang guru tu, ialah bila anak murid korang bukan saje dapat kaler terbang tiap kali exam, malah bila keluar dari didikan korang, dia mampu menyumbang ilmu dan bagi manfaat kepada masyarakat sekitar dia. Bukan tu je cikgu-cikgu sekalian, akhlak tu merupakan elemen yang paling important, bukannya study tu. Kalau pandai tapi perangai macam jembalang baik tak payah.

Itulah maksud bahagia yang subjektif. It depends on person. Bahagia seorang cikgu lain. Bahagia seorang pelajar lain. So boleh ke kita nak define bahagia as a doctor bila kita tak pernah pun rasa jadi doktor? You know the answer en

Jadi, sebenarnya apa pengertian bahagia eh?


Sabda nabi: " Bahagia tu, ialah kamu taat kepada Allah, seluruh hayatmu!"

Ya, bahagia bagi aku, memandangkan ini blog aku, ialah aku cuba sedaya upaya untuk taat kepada Allah. Kita kena faham, bahagia yang kita rasa semuanya dari tuhan. Kalau nak bahagia tu, kita kena mohon dekat tuhan. How? Kau taat Allah, settle. Apa yang Allah suruh, kau cuba buat sedaya upaya, sebaik mungkin. Apa yang Allah larang, kita jauhkan dari diri kita, sejauh mungkin.

tu, ialah bahagia.

Sebab tu kalau korang kenal aku, korang hidup dengan aku kat asrama, kat rumah, korang tau bahwa aku bukan seorang yang baran. Aku jenis happy go lucky. Tak kisah apa orang fikir kat aku. Apa yang aku nak buat, aku buat. Macam ada kata hikmah tu sebut, if you are mad for 1 minute, you have lost 60 second of your happiness. Dan yang lagi takut, bayangkan tuhan panggil kau time kau tengah marah, weh seram weh.

Dan sebab tu jugaklah nabi ada sebut, orang yang sado tu bukan la kuat lawan macam melayu-cina kat lowyatt tu, tapi orang yang kuat is orang yang mampu lawan marah dia.

Itu semua, bahagia bagi aku.

------

Ukhuwah

Apa ada pada ukhuwah, orang kata manis. Orang kata mereka rasa kuat dalam pelukan ukhuwah. Aku pun mulanya tak tahu sangat pasal ukhuwah ni, dan tuhan campakkan aku ke bumi barakah.

Korang tahu, dari form 1 sampai form 3, aku kenal kawan-kawan aku. Aku dapat define ukhuwah mengikut apa yang aku rasa. Bagi aku, ukhuwah tu bukan sekadar sebutan di bibir-bibir mulut orang yang macam biskut, time senang ada, time susah tiba-tiba hilang.

Ukhuwah tu, kau masuk neraka tapi ada orang tarik kau dan pimpin kau time kau tengah sedih tu untuk masuk syurga sama-sama. Bukannya sama-sama you jump I jump ke neraka berjemaah. Tidak sama sekali.

Dan sejujurnya aku sedih masa pindah, walaupun aku tak menangis. Ya, aku tak menangis, untuk 2 jam dan yang selebihnyanya ialah sejarah (baca:the rest is history). Tapi tak bermakna aku tak happy masuk igop. Aku happy, jujur dari hati kering aku, aku sayang korang semua. Tak kira la perangai malaikat sangat ke syaitan sangat ke, yang aku tahu, aku nak kita syurga sama-sama. Aku pun bukan baik sangat. Gelong jugak kadang-kadang.

Dan sejujurnya aku masih rindukan bumi barakah. Ukhuwah yang terjalin tu kukuh, padu macam yang kita semua pernah kata dulu. Datanglah lautan api atau ustaz zaki, kita berpisah tiada hahaha :'D

Itu, ukhuwah aku.

------

Mengapa sinar neon
Dan gedung indah
Kotaraya yang menjanjikan
Sejuta rasa, sejuta haruman
Kini menjadi penjara jiwa
Ku yang merindukan ketenangan

Duhai bonda
Hari-hariku
Kini berlalu
Bagaikan bahtera
Tanpa layar dan kemudi

Oh bonda
Akhirnya
Terbongkar juga rahsia
Tangisan dan gurindam
Keramat kasih sayangmu
Keramat kasih sayangmu

----
-Agar hidup, dalam rahmat tuhan :)




*bahagia aku

No comments:

Post a Comment