Wednesday 19 December 2018

memahami dua naratif

O you who have believed, if there comes to you a disobedient one with information, investigate, lest you harm a people out of ignorance and become, over what you have done, regretful

-Al-Hujurat, verse 6-
-----
setiap orang ada kisah masing-masing. ada kisah benci, ada kisah sakit, ada kisah cinta dan ada kisah keluarga. Jarang sekali kisah-kisah manusia hanya melibatkan sebelah pihak. Kebiasaanya, kisah manusia akan melibatkan dua, tiga dan lebih pihak dalam sesebuah kisah.

Justeru apabila manusia berbicara tentang kisah masing-masing, seringkali ada naratif yang cuba dibawa untuk membuktikan kisah masing-masing, dan kebiasaannya, naratif itu tidak adil.

seringkali kisah yang dibawa ada watak hitam dan putih, dan orang yang menceritakan, haruslah menunjukkan diri mereka putih dengan menceritakan kehitaman perbuatan si hitam. iyalah, nak menang, tak mungkin hendak diceritakan kisah buruk diri sendiri? nanti kena maki pula. 

justeru sebagai orang yang mendengar, haruslah sedar bahwa kisah yang membawa naratif hitam dan putih ini perlu diayak sebelum dipercayai dan disebarkan. penting untuk pendengar cuba berlaku adil dan mencari, jika perlu, naratif puak yang dihitamkan. mungkin yang hitam itu putih dan yang putih itu hitam.

ayat quran tersebut menceritakan tentang jika datang orang yang membawa satu kisah, adalah menjadi tanggungjawab kita untuk menyelidik dan memastikan kesahihan kisah yang dibawa supaya tidak menyesal. 

oleh itu di zaman yang penuh dengan manusia yang ingin berkongsi cerita dengan orang lain, berlaku adil dan selidiklah dahulu akan kesahihan cerita yang dibawa. adalah penting untuk kita memahami dua naratif. kadang hitam dan putih itu hanyalah lakonan, boleh jadi kedua dua naratif adalah hitam atau kedua-dua naratif adalah putih. malah, boleh jadi kedua-dua naratif tidak pernah wujud sama sekali. hati-hati.

-agar hidup, dalam rahmat tuhan :)

No comments:

Post a Comment